luni, 7 martie 2016

Noul Testament 1863



Înainte de a fi baptiștii, între români a fost Cuvântul Noului Testament adus de către Anton Novak, angajat de către Societatea Biblică Britanică.[1]
Este vorba de Noul Testament tipărit la București prin Typographia Stephan Rassidescu în anul 1863. Are 534 de pagini, iar in continuare este cartea psalmilor. Numerotarea paginilor se face de la 1-140.
Acest testament l-am găsit în localitatea Lovrin din jud. Timiș, aproximativ în anul 1985. Este legat în coperta tare și are imprimat model pe coperta.

Pagina de titlu                                                     Începutul Evangheliei lui Ioan


Noul Testament a sosit la Salonta și în această poză de la Comunitatea Creștină Baptistă de Arad arată pe unde se răspândește.



[1] Alexa Popovici, Istoria Baptiștilor din România  1856-1989, Editura Făclia, Oradia 2007, pag. 29-30.

3 comentarii:

  1. Sunt foarte curios de unde provine diagrama cu „Primul pionier în jud. Arad”. Este interesantă plasarea Ineului la 1877, mai mult ca sigur intrarea fiind în rândul maghiarilor, primii baptiști români se pare că s-au botezat după 1880. Aveți vreo idee care ar fi celelalte trei localități conectate la Ineu?

    E foarte interesantă și nominalizarea lui Lajos Janos ca pionier în județ. E prima oară când aflu asta. Dacă aveți mai multe detalii, aș aprecia foarte mult dacă le-ați împărtăși.

    RăspundețiȘtergere
  2. Mihai, Comunitatea Baptistă din Arad are un patrimoniu bogat în istoria baptistă. Acum se fac unele lucrări la clădire și nu sunt toate lucrurile la loc. Acolo se va putea studia mult și vei gasi multe lucruri neștiute.
    Este o sursă și Istoria Baptiștilor de Alexa Popovici.
    Poza cu Lajos Janos am făcut-o la Arad săptămâna trecută și face parte dintr-un uriaș tablou despre pioneri.

    RăspundețiȘtergere
  3. Mulțumesc frumos de răspunsul prompt!

    Am lucrarea lui Alexa Popovici. Nu am remarcat, poate mi-a scăpat mie, ca el să menționeze că Lajos Janos a avut rolul de "prim pionier" în jud. Arad. Dacă mai găsiți pe acolo informații legate de subiectul acesta, mă interesează mult.

    BTW, bunica mea pe linie paternă era din Curtici, iar tatăl meu s-a născut acolo și a locuit acolo la bunici până a terminat clasa I, moment în care a fost pus pe tren spre părinți, împreună cu fratele lui mai mic cu doi ani, dându-i în grija controlorului de bilete, ca să-i urce la București în trenul de Brăila... Asta se întâmpla prin 1937 cred...

    Pozele astea cu pionierii ar trebui scanate până timpul nu le va face inutilizabile. Memoria trebuie salvată!

    RăspundețiȘtergere