joi, 14 aprilie 2016

Sima Handra, 90 de ani de viață și 71 de ani de credincios baptist


În atenția celor ce sunt interesați de istorie baptistă, astăzi mai trăiește printre noi o istorie vie de 71 de ani, dar 90 de ani de viață. Are o memorie deosebită, vorbește cursiv despre frații noștri baptiști care  au influiențat dezvoltarea acestui popor, iși aduce aminte de mici detalii, are mare placere să vorbească despre trecut. Locuiește in Arad, este activ gata sa răspundă la multe intrebări, de aceea va îndemn căutați-l, îtrebați-l, documentați-vă de la dumnealui.
Soția dumnealui este o bună gospodină.
Am postat acest  filmuleț pentru a vă deschide apetitul și să vă dați seama la ce intrebări poate răspunde. Eu am petrecut 2 zile cu dumnealui și mi s-a părut că timpul a zburat, nu s-a obosit și vorbea cu mare plăcere.
1985 impreună cu
Billy Graham



Carte













miercuri, 13 aprilie 2016

Lupta Credinţei O prezentare a apariţiei credinţei baptiste în zona oraşului Târgu Lăpuş din jud. Maramureş



Introducere  Cartea de faţă conţine trei secţiuni: o scurtă prezentare a credinţei baptiste, urmează partea strict istorică prezentată pe localităţi şi a treia, anexele care redau documente referitoare la înfiinţarea Bisericii Creştine Baptiste din Târgu Lăpuş.
Lupta CredinţeiEste concepută în acest fel pentru a fi mai uşor de lecturat. Nu este o lucrare ştiinţifică ci conţine relatări adevărate despre oameni simpli şi fapte trăite pe aceste meleaguri străbune. Unele fapte sunt cunoscute de mine, altele mi le-au povestit cei ce le-au trăit şi urmaşii acestora, în unele cazuri.
Eu  m-am întors la Domnul în anul 1976 şi am cunoscut generaţia primilor creştini baptişti din această zonă. Cel care mi-a oferit cele mai multe informaţii despre apariţia baptiştilor în localitatea Rohia se numeşte Cosma Nicolae, născut în 1929 şi care de mic copil a fost martor la unele evenimente petrecute aici. Mulţumesc foarte mult fratelui pentru că mi-a acordat multe ore din timpul său pentru a răspunde întrebărilor mele, mătuşii mele, Reghina Pop, surorii Ana Onisim şi tuturor celor care mi-au trimis mărturii scrise, care sunt publicate în paginile cărţii.
De asemenea mulţumesc fiicei Claudia Voichiţa pentru sprijinul acordat în redactarea lucrării.
Dorinţa noastră este ca această prezentare să fie o piatră de aducere aminte pentru generaţiile viitoare.
Prin această lucrare aducem laudă Dumnezeului cerului care în dragostea Sa a dat pe Fiul Său, Domnul Isus Hristos pentru mântuirea tuturor oamenilor. A Lui să fie slava în veci.


www.ib-ro.org/download/lf/1415


sâmbătă, 9 aprilie 2016

Mihai Brumar, pioner al crediței și erou al neamului românesc



Mihai Brumar 1868-1916
Mihai Brumar este un om simplu, dar dedicat total lui Dumnezeu. Investește în cultura baptistă, om de creație, deschizător de drumuri, se odihnește intre eroii neamului românesc căzut pe câmpul de luptă, dar se odihnește și între sfinții lui Dumnezeu în cer.
„Unul  dintre cei dintâi predicatori baptiști români a fost Mihai Brumar (căzut pe câmpul de luptă în războiul mondial), de meserie pantofar.”[1]

 
A contribuit și la scrierea și tipărirea cărții pe note: „Harfa Coriștilor”[2]
A lucrat împreună cu Vasile Berbecar la cartea de cântări pe note „Cântările Evangheliei” care apare în anul 1913 la Budapesta. Această carte se mai gasește pe la frații dirijori mai în vârstă.
A înființat primul cor în poporul baptist: „Acum 30 de ani a luat ființă primul cor vocal în Curtici, prin lucrarea neuitatului nostru frate M. Brumar, care a căzut pe câmpul de luptă în marele războiu mondial, luptând pentru patrie. Acest prim cor românesc a cântat acum 30 de ani (dec. 1899) la inaugurarea bisericii baptiste din Buteni, unde a fost mult admirat.”[3]
Mihai Brumar a înființat Școala Duminecală în biserica din Curtici în jurul anului 1900.
Istoricul baptist Ion Ungureanu scrie următoarele: „Mihai Brumar, de meserie pantofar, a fost un bărbat înzestrat de Dumnezeu cu calități spirituale. El a reușit să-și creeze un mic fond, din modesta lui ocupațiune, cumpărându-și câteva litere de tipar cu ajutorul cărora a putut să tipărească în limba română o modestă foae religioasă.”[4]
Alexa Popovici a scris de asemenea despre Mihai Brumar, de aceea va rog sa cumpărați cartea dumnealui Istoria Baptiștilor din România 1856-1989 care se găsește la editura „Făclia” din Oradea.
Este evocat și în revista „Îndrumătorul Creștin Baptist”, Nr. 7-8  1977 din timpul regimului comunist.

Biserica din Curtici unde a lucrat fratele,  a cinstit memoria celor căzuți in primul război Mondial și a facut din aceasta o mare sărbătoare. Această festivitate a urmat mulți ani și a fost consemnată în revistele noastre baptiste.
Poate vom folosi și noi multele ocazii ce le avem să facem serbări la care să invităm să vină oamenii  să asculte Cuvântul lui Dumnezeu.
„Serbarea zilei eroilor și botez la Curtici. În ziua de 13 Maiu 1926 biserica baptistă din Curtici a sărbătorit cu un deosebit fast ziua eroilor și un botez cu 25 suflete. Bucuria din această zi va rămânea neuitată celor ce au luat parte la ea…La ora 10 și 30 (dimineața) am plecat cu toții la cimitirul baptist , formându-se următorul cortegiu: În frunte păstorul bisericii și drapelul național, dus de caporalul Petrean Moise și soldatul Don Gheorghe, muzica bisericii sub conducerea fr. Șerb Gligor; tineretul cântăreț al bisericii și în urmă publicul. La cimitir, în prezența a circa 2-3000 suflete s-a oficiat de către păstorul bisericii un serviciu divin, după care a rostit o cuvântare referitor la însemnătatea zilei, - cuvântare care a stors lacrimi din ochii tuturora. – S-a vorbit de eroii neamului nostru, dintre care nu lipsesc frații noștri baptiști.” [5]
În anul 1927 s-a repetat cu același fast și s-a predicat mulțimii adunate.[6]
În anul 1929: „În fine am ajuns la Cimitir. Aici este liniste. Și avem fericirea de a asculta pe fr. Ioan Dan, președintele U.T.B.R., despre însemnătatea acestei zile. Cu această ocaziune s-a citit din 1 Cronici 12:23-40 Fr. nostru spune între altele: „Am ajuns la ultima stațiune pământească. Aici domnește o adâncă tăcere și o desăvârșită armonie.”[7]
Acesta a fost Mihai Brumar care a învățat să facă încălțări, dar a știut cu prisosință ca el să se incalțe cu ceva ce este de mai mare valoare: „având picioarele încălţate cu râvna Evangheliei păcii”. (Efeseni 6:15)





[1] Farul Mntuirei Anul X, Nr.20-24. Dec. 1929, Număr festif 40 pag. Semicentenar.
[2] Mihai Brumar si Vasile Berbecar, Cântările Evangheliei, Editată de Tipografia Baptiștilor din Ungaria, Budapesta 1913. Pag. Preacuvântare
[3] Farul Mntuirei Anul X, Nr. 11. Iunie 1929, Pg. 5.
[4] Ion Ugureanu Istoria Creștinilor, ediția IV , Editura „Farul Mântuirii”, București 1930, Pag. 246.
[5] Farul Mntuirei Anul VII, Nr. 12. Iunie 1926, Pg. 8.
[6] Farul Mntuirei Anul VIII, Nr. 12. Iunie 1927, Pg. 8.
[7] Farul Mntuirei Anul X, Nr. 12/13. 15 Iunie 1 Iulie 1929, Pg. 14.

luni, 4 aprilie 2016

Dr. Gheorghe Șimonca


Acest frate a făcut un mare serviciu baptiștilor redactând în 1895 prima carte de cântări. Am mers la Comunitatea de Arad și acolo am găsit multă informație și poze  despre primii baptiști, dar nu am gasit nici o poză a lui Șimonca și tot mă frământam de ce nu este poză? Am vazut ca nu a mai contribuit la dezvoltarea ulterioară a cărții de cântări și dispare din istoria fratelui Alexa. Ce să fie mă tot întrebam, dar Domnul mi-a scos în cale omul care avea poza. Se numește Conf.dr. Mihaela Bucin, şef de catedră, Catedra de Limba şi Literatura Română, Facultatea Pedagogică Juhász Gyula, Universitatea din Szeged. Dânsa mi-a descâlcit misterul și firele încurcate ale istoriei.
Am înțeles ca Marea Unire din 1918, deși a fost o mare realizare, ea a fost și o mare despărțire pentru că odată trasate noile graniți fr. Gheorghe  Șimonca a rămas dincolo de ”Iordan”, de graniță, în Ungaria, el și mai multe biserici baptiste românești.
Fratele Gheorghe  Șimonca este fiul tatălui său adică Gheorghe  Șimonca, diferența o face slujba pe care o avea Gheorghe cel tânăr.
Potrivit cu istoria lui Alexa Popovici acest „G. Șimonca a fost tatăl tânărului G. Șimonca care era student la drept.”[1]
„Tânărul G. Șimonca a tradus cartea de cântări, iar mai târziu ajunge avocat.”[2]
Din surse maghiare puse la dispoziție de Conf.dr. Mihaela aflam că tânarul baptist folositor românilor, ajunge foarte folositor și ungurilor: „Comunităţile de limbă s-au întâlnit între 8-10 noiembrie 1933 la Conferinţa Naţională ţinută la Buteni, aici cele 10 comunităţi ale maghiarilor decid să se unească în Uniunea Baptistă maghiară. În postul de preşedinte al Uniunii Baptiste Maghiare este ales dr. Gheorghe Şimonca.
Sora mai spune un lucru frumos: „Dr. Simonka György - aşa îl scriu ungurii, doctor în drept”
Dspre cel bătrin Gheorge avem următoarea informare:  În comuna Chitighaz, misiunea baptistă a început în iarna anului 1891cu mare avânt. După cum ne relatează o însemnare contemporană: „Gheorghe Șimonca a adus de la Curtici o Biblie și cetind din ea chema mai mulți oameni să asculte, iar luni după Rusalii în anul 1893 s-au dus la Curtici la adunare și din acea zi au început a predica acea religie, pocăința.” Deci întemeierea bisericii datează din anul 1893. Această dată figurează și în tabloul nominal al membrilor bisericii din anul 1944. Primul baptist din  Chitighaz a fost Gheorghe Șimonca. El a fost botezat de Teodor Clepea din Curtici.”[3]
Aceasta este istoria pe scurt a celor doi Șimonca.


[1]  Alexa Popovici,  Istoria baptiştilor din România, Ed. Făclia, Oradea, 2007, pag. 66.
[2] Ibidem, 66
[3] Dr. Ștefan Cioacă, Chitighaz 1891-1993, Ketegyhaza, 1993, Pag. 11.