sâmbătă, 8 aprilie 2017

Isus Hristos Regele




Împăratul pe care azi îl sărbătorim intrând în Ierusalim este un Rege personal al fiecărui om care îl primește. De aceea eu scriu mesajul la persoana a doua singular,  dar se referă la mine, la tine și la noi toți.
I. Isus Hristos Regele, vine în Numele Domnului
A venit pentru că așa era scris.
Trebuia să aibă o mărturie mai puternică ca cea omenească.
Logica Domnului este că cine vine în numele Lui caută slava Lui.

31. Dacă Eu mărturisesc despre Mine însumi, mărturia Mea nu este adevărată.
32. Este un Altul care mărturiseşte despre Mine; şi ştiu că mărturisirea pe care o face El despre Mine este adevărată.
33. Voi aţi trimis la Ioan, şi el a mărturisit pentru adevăr.
34. Nu că mărturia pe care o primesc Eu vine de la un om; dar spun lucrurile acestea pentru ca să fiţi mântuiţi.
35. Ioan era lumina care este aprinsă şi luminează, şi voi aţi vrut să vă înveseliţi câtăva vreme la lumina lui.
36. Dar Eu am o mărturie mai mare decât a lui Ioan; căci lucrările pe care Mi le-a dat Tatăl să le săvârşesc, tocmai lucrările acestea pe care le fac Eu, mărturisesc despre Mine că Tatăl M-a trimis.
37. Şi Tatăl, care M-a trimis, a mărturisit El însuşi despre Mine. Voi nu I-aţi auzit niciodată glasul, nu I-aţi văzut deloc faţa;
38. şi Cuvântul Lui nu rămâne în voi, pentru că nu credeţi în Acela pe care L-a trimis El.
39. Cercetaţi Scripturile, pentru că socotiţi că în ele aveţi viaţa veşnică, dar tocmai ele mărturisesc despre Mine.
40. Şi nu vreţi să veniţi la Mine ca să aveţi viaţa!
41. Eu nu umblu după slava care vine de la oameni.
42. Dar ştiu că n-aveţi în voi dragoste de Dumnezeu.
43. Eu am venit în Numele Tatălui Meu, şi nu Mă primiţi; dacă va veni un altul, în numele lui însuşi, pe acela îl veţi primi.
44. Cum puteţi crede voi care umblaţi după slava pe care v-o daţi unii altora, şi nu căutaţi slava care vine de la singurul Dumnezeu?
45. Să nu credeţi că vă voi învinui înaintea Tatălui; este cine să vă învinuiască: Moise, în care v-aţi pus nădejdea.
46. Căci, dacă aţi crede pe Moise, M-aţi crede şi pe Mine, pentru că el a scris despre Mine.
47. Dar dacă nu credeţi cele scrise de el, cum veţi crede cuvintele Mele?”

(Ioan 5:31-47, VDCC)


II. Isus Hristos Regele, vine la tine
Vine pentru tine personal
Pentru că te vrea în împărăția Lui
Te vrea ostașul Lui
Te vrea să fii al Lui, la părtășie cu El.

1. Ce era de la început, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noştri, ce am privit şi ce am pipăit cu mâinile noastre, cu privire la Cuvântul vieţii –
2. pentru că viaţa a fost arătată, şi noi am văzut-o şi mărturisim despre ea şi vă vestim viaţa veşnică, viaţă care era la Tatăl şi care ne-a fost arătată –
3. deci ce am văzut şi am auzit, aceea vă vestim şi vouă, ca şi voi să aveţi părtăşie cu noi. Şi părtăşia noastră este cu Tatăl şi cu Fiul Său, Isus Hristos.

(1 Ioan 1:1-3, VDCC)



 III.  Isus Hristos Regele, vine la tine  pentru că este regele  tău
Tu ești ținta venirii Lui

11. A venit la ai Săi, şi ai Săi nu L-au primit.
12. Dar tuturor celor ce L-au primit, adică celor ce cred în Numele Lui, le-a dat dreptul să se facă copii ai lui Dumnezeu;
13. născuţi nu din sânge, nici din voia firii lor, nici din voia vreunui om, ci din Dumnezeu.
14. Şi Cuvântul S-a făcut trup şi a locuit printre noi, plin de har şi de adevăr. Şi noi am privit slava Lui, o slavă întocmai ca slava Singurului născut din Tatăl. –

(Ioan 1:11-14, VDCC)


Vine ca să te recupereze din rătăcirea ta, fiind rătăcit, fiind pierdut, fiind plecat din casa tatălui. Luca 15: 1- 32.

IV. Isus  Regele vine la tine având  o atitudine nobilă:

9. Saltă de veselie, fiica Sionului! Strigă de bucurie, fiica Ierusalimului! Iată că Împăratul tău vine la tine; El este neprihănit şi biruitor, smerit şi călare pe un măgar, pe un mânz, pe mânzul unei măgăriţe.(Zaharia 9:9, VDCC)


 Blând:  El nu vine să ne certe pentru ce am făcut, ci să ne primească.

„Spuneţi fiicei Sionului: „Iată, Împăratul tău vine la tine, blând” (Matei 21:5, )

Neprihănit  = drept:  Nu va accepta negociere din partea ta, ci va trebui să accepți cerința Lui.
  Biruitor:  Vei putea birui în viață prin Regele tău care vine la tine.
Primește-L!
 Smerit: Biruința se câștigă alături de Regele tău prin smerenie.
Isus Hristos Regele vine personal pentru tine, el vine direct să te caute și să te facă fiu al Împărăției Lui.
Vei răspunde?
Atunci poți să te bucuri și să-L lauzi pe acest Împărat mare și cu o inimă deschisă pentru tine.
El te dorește pe tine și inima ta.

26. Fiule, dă-mi inima ta şi să găsească plăcere ochii tăi în căile mele.
(Proverbe 23:26, VDCC)

 Domnul să ne ajute să facem acest lucru.

vineri, 7 aprilie 2017

Interviu cu Vasile Bel, realizator, Caius Obeada




Un interviu despre istoria poporului baptist din trecut și viitor, după apariția cărții „Literatura Baptistă..” scrisă de mine, împreună cu Costel Ghioancă.  Fratele  Caius Obeada de la grupul de Apologetica Vox Dei, a realizat prin Skype acest interviu, eu în Rohia din România, iar dumnealui în America. Dumnealui este un apologet, trăiește în America și este interesat de istoria baptistă pe care o promovează prin grupul mai sus amintit, vezi aici și aici.
Vă mulțumesc că ați trecut pe la pagina mea și doresc ca Domnul să vă binecuvinteze, dorindu-vă vizionare plăcută.  Mai treceți pe aici și veți afla vești noi din istoria poporului baptist din România care caută să vestească Cuvântul Domnului și să-i înalțe Numele.
Mulțumesc  lui Caius Obeada.


 

miercuri, 5 aprilie 2017

Literatura baptistă de limbă română din perioada 1895-1990






Prin ajutorul Domnului și pentru slava Lui, am ajuns să tipărim această carte, care s-a născut din dragoste pentru Dumnezeu și poporul său.
ARGUMENT
Titlul acestei cărți, Literatura baptistă de limbă română din perioada 1895-1990, este,  într-un anumit sens, unul pretențios și necesită câteva clarificări:
1. Am ales să folosim termenul „literatură” din cel puțin trei motive:
i) în cadrul Uniunii Bisericilor Baptiste din România a existat atât un „Departament pentru literatură”, cât și un „Comitet pentru literatură” (aceste informații se găsesc în lucrare).
Așadar, din respect pentru înaintașii noștri am ales să păstrăm termenul de „literatură”, și să nu folosim expresia „resurse bibliografice” sau altele similare.
ii) Sensul principal al termenului „literatură” este cel de „creație artistică”. Unele materiale prezentate în lucrarea de față nu s-ar încadra strict în această categorie, însă suficient
de multe sunt adevărate resurse literare: cărțile de predici, volumele de poezii, volumele de beletristică etc.
iii) Termenul „literatură”, poate fi privit și într-un sens mai larg ca „bibliografie”. Așa am intenționat și noi să îl utilizăm în titlul lucrării de față.
2. Am ales să folosim expresia „literatură baptistă de limba română” din următoarele motive:
i.O mare parte dintre resursele prezentate în lucrare sunt de origine baptistă.
ii. Există și un anumit număr de resurse bibliografice care nu
au fost scrise de autori baptiști. Din acest motiv îl informăm pe cititor, prin precizarea de pe coperta-față, că în carte sunt prezentate „publicații de origini diverse”. Am ales totuși să le includem și pe acestea în lucrare din pricină că ele au fost utilizate de comunitatea baptistă și au circulat printre
credincioșii baptiști. O serie de lucrări de referință au fost traduse în limba română îmbogățind bibliotecile multor confesiuni creștine, nu doar pe cea baptistă. Așadar, multe
lucrări din această carte au fost scrise de către baptiști, iar altele au fost utilizate de ei. Pe acestea din urmă le încadrăm în sintagma „literatură baptistă” fără a emite un drept de ”proprietate confesională” asupra lor. Ele sunt „baptiste” numai într-un sens derivat.
3. Am ales să cercetăm perioada 1895-1990 deoarece în anul 1895 am identificat prima resursă din patrimoniul literar baptist din România (cartea de cântări, Cântările Sionului), iar anul 1990 constituie, desigur, momentul în care România și-a deschis granițele pentru un aflux de cărți sosite din străinătate.

La editura Risoprint se poate comanda, vezi aici.


sâmbătă, 1 aprilie 2017

Isus – Om al durerii





Poporul baptist, în prima duminică a fiecărei luni, ia parte la Cina Domnului printr-o pregătire mai deosebită, de post și rugăciune, însoțită de citirea și aprofundarea  Cuvântului lui Dumnezeu.
La acest eveniment important toată atenția se dă Domnului și Mântuitorului Isus Cristos, care ne-a cerut acest lucru: „să faceţi lucrul acesta spre pomenirea Mea.”  O traducere mai modernă spune:Să vă amintiţi de Mine”.
De la sărbătoarea Cinei Domnului din 2 aprilie și până la sărbătoarea Învierii Domnului Isus sunt două săptămâni întregi, timp în care să medităm mai profund, să ne aducem aminte  ce a făcut Dumnezeu din dragoste pentru mântuirea oamenilor.

Isaia 53 este un tablou prin excelență al dragostei lui Dumnezeu față de om.  Aici vedem profunda smerenie a Mântuitorului Isus Cristos, care a acceptat de bună voie să fie umilit în cel mai crunt și barbar fel de către neamul omenesc.
Astăzi avem atâtea întrebări, printre care: „De ce lasă Dumnezeu atâta suferință” și multe altele de felul acesta. Răspunsul ar fi simplu, noi am vrut de bună voie la îndemnul diavolului să cunoaștem răul și îl cunoaștem, îl simțim din plin și ne revoltăm împotriva lui Dumnezeu care ne-a făcut să cunoaștem numai binele, armonia părtășiei, dar noi am vrut și altceva.
Când ne vom uita atent la Isus – Om al durerii, vom vedea că suferințele noastre sun mici,trecătoare și ușoare.
17. Căci întristările noastre uşoare, de o clipă, lucrează pentru noi tot mai mult o greutate veşnică de slavă. (2 Corinteni 4:17, VDCC)
Alte traduceri ale acestui verset:
17. Fiindcă necazul nostru uşor, care este pentru o clipă, lucrează pentru noi, mai presus de orice, o greutate eternă de glorie;(2 Corinteni 4:17, BTF)
17. Necazul nostru uşor (de suportat) şi care este doar temporar, ne pregăteşte o inestimabilă glorie eternă. (2 Corinteni 4:17, BVA)
17. Într-adevăr, dificultăţile noastre uşoare din prezent produc pentru noi o greutate eternă de glorie, cu mult dincolo de orice comparaţie. (2 Corinteni 4:17, CV2013)
17. Căci necazul nostru de acum, uşor şi trecător, ne aduce nouă, mai presus de orice măsură, slavă veşnică covârşitoare, (2 Corinteni 4:17, VBOR)

I. Isus – Om al durerii era dispreţuit şi părăsit de oameni

Isaia revine și ne explică adâncimea disprețului: „era aşa de dispreţuit, că îţi întorceai faţa de la El, şi noi nu L-am băgat în seamă.”
Durerea Domnului creștea cu fiecare piatră așezată pe rana suferinței: disprețuit, părăsit, nu primea nici o atenție, era nebăgat în seamă.  Noi când trecem printr-o suferință, este atenuată de atenția dată de Dumnezeu, de apropiați, primim încurajări și suntem încurajați și înconjurați cu dragoste de cei din jur.

II. Isus – Om al durerii era obișnuit cu suferința
 
Remediul când trecem prin suferință este „obișnuința”. Diavolul ne răscoală împotriva lui Dumnezeu și strigăm de ce, dar Fiul lui Dumnezeu s-a obișnuit, era obișnuit.
Traseul vieții noastre este străbătut concomitent prin două văi: „valea umbrei morţii” și „valea plângerii”, acceptarea acestui adevăr și trăirea acestei realități ne va face asemenea Domnului Isus care s-a obișnuit cu suferința, dar care în cel mai greu ceas a spus:
40. Când a ajuns la locul acela, le-a zis: „Rugaţi-vă, ca să nu cădeţi în ispită.”
41. Apoi S-a depărtat de ei ca la o aruncătură de piatră, a îngenuncheat şi a început să Se roage,
42. zicând: „Tată, dacă voieşti, depărtează paharul acesta de la Mine! Totuşi facă-se nu voia Mea, ci a Ta.”
43. Atunci I s-a arătat un înger din cer, ca să-L întărească.
44. A ajuns într-un chin ca de moarte şi a început să Se roage şi mai fierbinte; şi sudoarea I se făcuse ca nişte picături mari de sânge care cădeau pe pământ.
45. După ce S-a rugat, S-a sculat şi a venit la ucenici; i-a găsit adormiţi de întristare
46. şi le-a zis: „Pentru ce dormiţi? Sculaţi-vă şi rugaţi-vă, ca să nu cădeţi în ispită.”
” (Luca 22:40-46, VDCC)
Acceptarea voii lui Dumnezeu este calea cea mai bună de urmat în orice împrejurare pentru că ea este: „bună, plăcută şi desăvârşită.” (Romani 12:2)

III. Isus – Om al durerii era străpuns pentru păcatele noastre

Se pare că un singur om a apreciat corect de ce suferim și acest om era din lumea de jos, al degradării umane.
40. Dar celălalt l-a înfruntat şi i-a zis: „Nu te temi tu de Dumnezeu, tu, care eşti sub aceeaşi osândă?
41. Pentru noi este drept, căci primim răsplata cuvenită pentru fărădelegile noastre; dar Omul acesta n-a făcut niciun rău.”
(Luca 23:40-41, VDCC)
Frumoase sunt cuvintele acestui osândit.
1. Isus, pus sub osânda durerii,  deși nu a făcut nimic rău.
2. Trebuie să îmi fie rușine pentru cârtelile împotriva lui Dumnezeu.
3. Este drept să vină suferința, răul asupra mea, pentru că eu am ales.

Vă las să lecturați în tihnă prin Duhul Sfânt mesajul frumos despre Cel mai frumos dintre oameni, dar pe care noi așa l-am primit. Inima să ni se încălzească și Omul durerii să fie modelul nostru de trăire.

Isaia 53

1 Cine a crezut în ceea ce ni se vestise? Cine a cunoscut braţul Domnului?
2 El a crescut înaintea Lui ca o odraslă slabă, ca un Lăstar care iese dintr-un pământ uscat. N-avea nici frumuseţă, nici strălucire ca să ne atragă privirile, şi înfăţişarea Lui n-avea nimic care să ne placă.
3 Dispreţuit şi părăsit de oameni, om al durerii şi obişnuit cu suferinţa, era aşa de dispreţuit că îţi întorceai faţa de la El, şi noi nu L-am băgat în seamă.
4 Totuş, El suferinţele noastre le-a purtat, şi durerile noastre le-a luat asupra Lui, şi noi am crezut că este pedepsit, lovit de Dumnezeu, şi smerit.
5 Dar El era străpuns pentru păcatele noastre, zdrobit pentru fărădelegile noastre. Pedeapsa, care ne dă pacea, a căzut peste El, şi prin rănile Lui Suntem tămăduiţi.
6 Noi rătăceam cu toţii ca nişte oi, fiecare îşi vedea de drumul lui; dar Domnul a făcut să cadă asupra Lui nelegiuirea noastră a tuturor.
7 Când a fost chinuit şi asuprit, n-a deschis gura deloc, ca un miel pe care-l duci la măcelărie, şi ca o oaie mută înaintea celor ce o tund: n-a deschis gura.
8 El a fost luat prin apăsare şi judecată; dar cine din cei de pe vremea Lui a crezut că El fusese şters de pe pământul celor vii şi lovit de moarte pentru păcatele poporului meu?
9 Groapa Lui a fost pusă între cei răi, şi mormântul Lui la un loc cu cel bogat, cu toate că nu săvârşise nici o nelegiuire şi nu se găsise nici un vicleşug în gura Lui.
10 Domnul a găsit cu cale să-L zdrobească prin suferinţă... Dar, după ce Îşi va da viaţa ca jertfă pentru păcat, va vedea o sămânţă de urmaşi, va trăi multe zile, şi lucrarea Domnului va propăşi în mâinile Lui.
11 Va vedea rodul muncii sufletului Lui şi se va înviora. Prin cunoştinţa Lui, Robul Meu cel neprihănit va pune pe mulţi oameni într-o stare după voia lui Dumnezeu, şi va lua asupra Lui povara nelegiuirilor lor.
12 De aceea Îi voi da partea Lui la un loc cu cei mari, şi va împărţi prada cu cei puternici, pentru că S-a dat pe Sine însuşi la moarte, şi a fost pus în numărul celor fărădelege, pentru că a purtat păcatele multora şi S-a rugat pentru cei vinovaţi.